peringkat awal pemerolehan kemahiran matematik adalah penting, krn ini akan mempengaruhi persepsi & sikap kanak-kanak trhdp pembelajaran matematik sepanjang hayat mereka ( Renga & Dalla 1992). ilmu awal dalam bidang matematik juga memainkan peranan dlm bagaimana seseorang membina dan memperolehi ilmu matematik pada masa hadapan. Ginsburg (1977) dalam kajiannya telah mencadangkan bahawa pemikiran informal tentang matematik telah wujud dalam kanak-kanak sejak sangat awal lagi.
semua kanak-kanak dpt mengembangkan kebolehan asas dlm pemikiran ttg matematik walau bagaimanapun tdk bermakna pemikiran & perkembangan kanak-kanak adlh seiras ttpi ia menunjukkan corak perkembangan pemikiran yang sama. kesimpulan yg blh dibuat adalah, kanak-kanak drp. beberapa latarbelakang yg berbeza memperolehi pemikiran melalui proses yang sama.di kebanyakan masyarakat, kanak-kanak yg telah pun mempunyai pemikiran yang "berfungsi" tentang matematik pada peringkat umur antara 5 ke 7 tahun.
0 comments:
Post a Comment